måndag 1 december 2008

Hamburg
En långhelg med mor i Hamburg är nu till ända.
Förra gången jag var i Hamburg hade jag en personlig guide. Jag hade även ganska mycke promille i kroppen och hela den vistelse har ett rosa skimmer av nakna kroppar och underbara porrklubbsvibbar kring sig.
Här var lite mer reality. Jag var guiden och skulle försöka bringa mening i det kaos som en tysk julmarknad faktiskt innebär. Jag skall här framföra vissa åsikter som dykt upp i samband med denna resa. Vissa mer eller mindre politiskt korrekta än andra. Först måste jag beundra och bespotta den tyska befolkningen. Jag skiter i om någon tar illa upp men faktum kvarstår; mer oslipat, ohyfsat folk finns inte (här skulle jag kunna köra mitt mantra om att de borde ha fattat by now att de är duktigt besegrade x flera och kunde väl därför föröka förhålla sig lite mer ödmjukt till omgivningen mm…).

Ok så alla vet att Germania består av en stor skock bufflar och man väljer emellanåt att åka dit ändå för att beskåda dem. Fine.
Men att de inte kan prata. Jag har gått igenom 4 generationer, försökt att på skolengelska, bruten engelska (för att de skulle känna sig lite mindre underlägsna), tysk/engelska, kommunicera med bufflarna utan något som helst resultat.
Under 4 dagar i Hamburg (Tysklands andra största stad med 3 miljoner invånare, de flesta yngre då Hamburg anses vara en mkt hipp och ungdomlig stad med tolerant syn på världen, sexuell läggning, trosuppfattning mm), har jag mött 3 personer som kunnat konversera med mig på halvschysst engelska. Alla andra, och då menar jag alla andra har blivit så till sig över mina försök att prata engelska att de nästan kissat på sig. F-n va sorgligt. Jag har en hälsning till tyska myndigheter;
SLUTA DUBBA allt tv-utbud. Det skulle antagligen räcka.

Det man inte kan i engelska tar man dock igen i julpynt och julhysteri. Jag har sett N. York, Paris, Stockholm, Göteborg och Liseberg stå klädda i julskrud. Tyvärr kan alla dessa städer ta sina ljusgirlanger och stoppa upp dem där solen inte skiner för att sedan böja sig för övermakten i julpynteri och julfirande, nämligen Hamburg. Jag har aldrig sett på maken. Det var helt enkelt crazy bananas.

Utförda moment (med betyg efteråt skala 1-5 plus/+):
Glüwhine +++
Visst det är alkohol i men glögg är oändligt mycke godare.

Båtresa runt Alstersjöarna ++++
Riktigt schysst, bättre än att kuska runt på buss. (rekommenderas).

Julmarknad +++
Helt ok men samma princip gäller som om man ska ha riktigt kul på krogen när det är sådär skitpackat att man knappt kan andas: Det blir bara bättre ju fullare man är!

Shopping +++++
Åh om man hade haft lite mer pengar bara…

Kommunikation –
Betyg nerkissat minustecken pga misären beskriven ovan.

Mat +++
Finns något för alla. Ffa. Många schyssta italienska ställen väl värda ett besök.


Ser ni tvättmaskinen i släden?!

AVE!

Inga kommentarer: