tisdag 25 november 2008

Självkänsla!
Magkänsla!
Kombo…
BoBo säger:
Det finns dagar som är bättre än andra, sen finns det de dagar som du helst vill glömma, men jag har en viss övertygelse om att det är de dagar som du vill glömma som gör att du kommer att växa. Växa som medmänniska och individ.
Detta är givetvis ingenting som man känner när man är mitt uppe i en situation eller upplevelse. Denna insikt (förutsatt att man då och då rannsakar sig själv och har viss själv insikt) kommer med distansen till det inträffade. Klen tröst för den som sitter mitt i skiten, men det är trots allt en tröst.

Nog om det.

Bör egentligen skriva något om magkänsla, inte den där känslan man kan få då man gjort något dumt, utan det där omedvetna lilla pirret som talar om vad du borde göra i en viss situation. Ofta så säger förnuftet något helt annat än vad magen säger och man hamnar då i någon form av beslutsångest.
Magen eller förnuftet? Förnuftet eller magen?! Har du riktig otur i detta läge så blir varken magen eller förnuftet, någon annan hinner före och tar beslutet åt dig eller så blir det en kompromiss av båda. Riktigt problematiskt kan det bli då du lyssnar på förnuftet eller dina order/ sedvänjor/som du alltid brukar göra och magen faktiskt har rätt! Det finns inget mer att fundera kring, förnuftet tog det beslut alla skulle gjort i en liknande situation, du skulle kunna haft en helt enig kår av jurister och läkare bakom dig som rättfärdigar ditt beslut. Men trots detta så blir det konstigt eller till och med fel. Magen kommer då att pocka på din uppmärksamhet och ställa till ett jävla liv rent ut sagt. Varför?

Utan att sätta mig på allt för höga hästar tror jag att jag har en del av svaret: magen förstärker din känsla av misslyckande och vill göra dig påmind om att det är just detta som gör dig mänsklig. Det är mäskligt att ifrågasätta allt, ständigt vilja förbättra allt och ständigt jaga svar på allt, ibland utan att veta frågan till svaret du söker. Magen och förnuftet är nämligen intimt sammanlänkade, de är vad som tillsammans gör att du nästa gång fattar ett mer avvägt och kanske mer rätt beslut.

Den bakomliggande orsaken till denna text är en situation min KO hamnade i, i detalj vad det var får ni fråga henne om, jag kommer inte att ge er någon ledning i den saken. Men summa summarum så var det i detta fall bättre att en ko gick hemma och grubblade och kände efter med magen än att en annan person mer utsatt person kände sig otillräcklig eller behövde fatta ett beslut under svår stress.

Hejdå från BoBo.

Respond:
I magen bor det tarmar med tillhörande kex, immunförsvar, bajs, kiss, koagulationsfaktorer, blod, salt och galla.
I magen bor din ånger och din strävan att göra rätt.

I min mage bor även en mängd smådjur. Vi har räven Mickel, Wilma val, bältan Betty och hönan Poon. En annan gång ska jag berätta för er vad de här är för profiler. Idag räcker det att ni vet att de finns där.

Som min vise make redan poängterat är magen väldigt bra att ha, inte bara för sina rent fysiologiska funktioner, utan även vid strävan att fatta rätt sorts beslut. Av det bakomliggande patientfallet enligt ovan vill jag inte avslöja för mycket, med det kan sägas att jag hade en påtaglig magkänsla som vibrerade som en Mr Rabbit på speed, och som jag ignorerade totalt. Resultatet blev att jag kände mig misslyckad men att jag skonade några anhöriga från att fatta ett av livets svåraste beslut. Och kanske är det därför jag har fått en legitimation utfärdad av Socialstyrelsen…

Och när vi ändå är inne på magar och Socialstyrelsen: I dagarna har det beslutats att alla flickor i åk 5 och 6 skall ingå i ett nationellt vaccinationsprogram för att förebygga uppkomsten av livmoderhalscancer. Detta startar år 2010 och beräknas kosta 1,2 miljoner kr per år (det har givetvis redan nu framträtt en del idioter som kritiserar detta med hänsyftning till att det blir dyrt, mer jobb för skolhälsovården osv… Skolhälsan kommer att vara ansvariga för att utföra vaccinationerna). Alla ni med unga flickor där ute; Grattis! Viss kritik kan väl eventuellt vara riktig då man kan anse att även pojkar borde vaccineras men i nuläget när man inte vet hur stort skydd vaccinationsprogrammet kommer att ge tycker jag att man skall prioritera flickor vars överrepresentation vad gäller cancerutveckling till följd av papillomvirus (det man de facto vaccinerar mot) talar sitt tydliga språk. Eller hur Emma G?!
Glöm dock ej att vaccinationen bör ha givit före sexualdebuten för bästa skydd!

Var rädd om magen! Den kan leda dig över mörka vatten.

AVE!

1 kommentar:

Anonym sa...

Word, my darling.

/Emma G