tisdag 29 december 2009

00-talet

Årtiondet som varit summeras nedan av Fam Birgerson...

Decenniets...

...Fotboll: Spansk i allmänhet och Carlos Puyol i synnerhet! Eller hur Diego!
...HYSTERI: Millenniefirandet (vad hände med millenniebuggen Y2K som alla var så bekymrade över? Här är även hormonhysterin post partum en rejäl utmanare eftersom det var helt jävla hysteriskt med alla förlossningshormoner).
...Modeord: Chock! Bröstchock, rumpchock, nakenchock allt kan bli en chock, vilken chock är din chock?
...Krönikör: Markus Birro.
...Lopp: 9.58 kommentarer överflödiga.
...Förlust: Heath Ledger (för att vara ytlig alltså, men finns så mycket sorgligt här att jag bara väljer något ur sorgehögen).
...Svenska bok: Millenium triologin.
...Filmer: Lord of the ring triologin, tack för alla timmar i Middle Earth!!!
...Nötter: stenkastarna vid Göteborgskravallerna.
...Mest destruktiva: September 11 och alla därpå följande krig och terrordåd.
...Läskigaste: Al qaida. Förgreningarna verkar oändliga och hatet så outsinligt. Sömnlösheten fångar mej.
...Utveckling: Clinton blir Bush blir Obama.
...Monetära händelse: Euro i var mans hand.
...Fel: Felia blir FeliaSabotera (TeliaSonera). Allt blir verkligen fel.
...Förbud: Rökförbudet på krogen. Nu får man slå sig fram genom dimman av sur gammal öl och svett. Hade hellre osat ciggis.
...Vända ut och in på sig i offentlighetens ljus: Bloggar. Vem hade trott att jag skulle sitta och skriva offentlig dagbok om hur min framstjärt mår?
...Politiska förlust: Anna Lindh detta helt utan att någon värdering kring mänsklig förlust och lidande.
...Hybris: Kristi brud och hennes polare (och fiender skulle det visa sig) i Knutby.
...Vi är inte längre rädda för ryssen: Försvarsmakten går från invasions- till insatsförsvar.
...Våg: Tsunamin. Ord räcker inte för att beskriva hur det känns när jag tänker på denna våg. Så jag lämnar det därhän.
...Relationskrossare: World of Warcraft!
...Konklav/Nedköp: Från godheten själv Johannes Paulus II till vad som för mej verkar vara mer maktfullkomlig och, ursäkta men, äcklig variant; Benedictius XVI.
...Största skämt: Vårdgarantin. Garanti? Aha ni menar oändlig vårdkö?
...Avgång: Eftersom SJ och SL aldrig avgår i tid så gjorde Laila Freivalds det istället.
...Storebror eller den lilla människans hjälp: FRA-lagen. Vilket lag är du med i?
...Äntligen: Äktenskap tillåtet för ALLA som älskar varandra. Redan.
...Kris: Inte krigshärdarna och svältkatastroferna runtom i världen. Nej mina vänner. Finanskris är det som gäller.
...Åttertåg: ÅFF åter i allsvenskan!
...Största ögonblick: The arrival of the hippo. Såklart!
...Grupp: Basrupp 10 på Sjuksköterskeutbildningen på KI. Kärlek!
...Match made in heaven: BoBo å ja!
...På längden och tvären: Mamma Mia. Vad väntar nu, lite Mamma Mia on ice?
...Elvis: MJ förstås.
...Nobody puts Baby in a corner: R.I.P Patrick Swayze.
...sportsliga bottennapp (förutom Salos hopp - ja jag vet att jag är långsint men jag är också konsekvent och har ej sedan den dagen sett en hockeymatch) oavgjort mellan icke kvalificeringen till VM (fotboll) och damlagets fiasko i Kina (handboll).
...Svin: Jämt skägg mellan H1N1 och Tiger Woods (Emmas anm.).
Sponsor av social fobi: Facebook. Tjoho nu slipper man umgås irl.
...Hyckleri: Undertecknads fördömande under tidigt 00-tal av monogam kärlek, äktenskapet som heligt sakrament och kärnfamiljelycka. Nu när de sista timmarna klämtar av samma decennium är jag gift, har barn och kör glatt runt i min Ford Fikus Felxiful samt springer till öppna förskolan för att pyssla.
... Norgehistoria: "Saabaffären". Med knapp marginal före årets Nobels fredspristagare.

Andra saker man såhär i efterhand inte kunde varit utan: Vårt bröllop, Ellen med föräldrar, Sixten med föräldrar, Smuts, Kattmat och Nettis för att nämna några av alla fina vänner, kollegor och nära/kära. När jag väl summerar 10 år inser jag att varje andetag varit viktigt eftersom det tagit mej ett steg närmare nutid. Och medan tid är vill jag som omväxling leva i nuet. Det är där kärleken bor.

Vår bästa tid är nu!

AVE!

Inga kommentarer: