söndag 7 december 2008

Långsint
Hur jag än vänder och vrider på det har sista dagarna handlat om att KI inte tar sitt ansvar som ett av världens ledande medicinska universitet. Om man hade gjort det skulle inte jag behövt känna min brosch skava emot min torso sista veckan. Jag blir så förbannad när jag tänker på att Harriet rektorn, m.fl. inte har gjort allt som står i deras makt för att göra de förändringar som krävs för att tillhanda en adekvat utbildning som ligger i framkant. Mina ansträngningar är alltid i framkant. Jag sitter inte och tjuvhåller på energi eller fokuserar på annat så att någon bit av min patientkontakt blir drabbad. Sista veckan har jag undrat hur fan KI kan få dela ut Nobelpriset i medicin om man inte kan hålla en kandidatutbildning i omvårdnad.

Den här debatten har man ju med fördel kunnat följa i DN. Där kan man även läsa andra saker.
T.ex. har jag i veckan läst en himla bra insändare om yttrandefriheten och möjligheten att få demonstrera vs vilken inskränkthet samma yttrandefrihet/demonstration innebär för andra människor i rörelsefrihet utan att råka illa ut på gator och torg. Ja jag vet, det är komplext och jag är vaken för eller emot demonstrationer men jag blir förbannad på de kukhuvuden som åker till demonstrationer och inte ens hinner fram till utsatt plats innan de börjar slänga gatsten på poliserna.
Uppenbarligen vill jag hylla Sveriges poliser!

Veckan har förutom ilskan mot KI inneburit lite kalas. Jag har varit på julbord men jobbet och haft himla nice. Jag har det så lyxigt att jag känner stor samhörighet med mina kollegor, lite som en familj faktiskt, och jag förstår vilken ynnest detta är! Tänk att tycka om var endaste en av alla du jobbar med och att vilja spendera tid med dessa personer. Jag är lyckligt lottad trots att jag är en KI-nurse…


Min moster har varit här och hälsat på också på tal om familj, alltid lika schysst med besök fån slätten. Nu är hon på väg till Costa Rica, inte helt fel. Jag som älskar resor ffa. till varmare breddgrader har suttit med adventsljusen tända och intalat mej att december är det bästa månaden på året och att jag inte skulle vilja resa bort nu när allt är så himla mysigt bland, saffran, ljusstakar, glögg, pepparkakor, ljusgirlanger, hyacinter och änglar.

Pyttsan. Vilket skämt.

BoBo Har halsont så vi kan inte hångla. Liter synd eftersom jag känner mej sugen på en riktigt svindlande tungkyss.

Senare kommer jag att blogga om glögg. En blögg alltså!

AVE!

1 kommentar:

Pauline sa...

Håller helt med i allt om KI. Men inte var det någon nyhet?
Sen måste jag bara säga att det finns en massa jättebra KI-syrror (som du) men det verkar ju inte var utbildningens förtjänst direkt. Man behöver inte kunna sätta nål eller kateter eller blanda morfin för att få examen, har jag märkt. Inte heller förstå att natriumklorid och koksalt är samma sak =) Eller veta att man måste ta av bandaget på ett sår för att se hur det ser ut. Det kanske är dåliga exempel på kunskaper men är det så att kraven i de teoretiska ämnena är på samma nivå så blir man ju lite rädd.

Eftersom jag ska ha gigantisk tenta om tio dagar och den här terminen har varit den jobbigaste av alla så kan jag tyvärr inte för tillfället kommentera läkarutbildningens nivå längre...