söndag 25 juli 2010

Emmas ilska och dekadens

Efter lååååång natt.
Möts jag av tomma tysta huset.
Vars kyla omsluter mej som en härlig gåva.

Innan jag for på jobb öppnades alla fönster för att släppa in köldguden.
Å han kom.

Jag kröp ner under täcket och somnade stött. Men först läste jag DN. Och tänkte jag då minsann inte att fina Emma nog var en smula upprörd. Med all rätt.
Själv var jag lite för trött vid tillfället för att hetsa upp mig men det är inte utan ett tungt sinne jag konstaterar att detta bara är toppen av det stora isberg av problem som hälso-och sjukvården tampas med.

Efter sömn; dekadens.
Jag vaknade av att luften var klar och hög.
Jag gick till ICA och köpte en Toblerone och en Ola (Cola light för er som inte känner mej så väl...). Snabbt som vinden återvände jag hem till det tomma vältempererade huset och kröp ner i sängen för en dekadent sejour med en av mina 6 böcker jag för tillfället växlar mellan.
Allt detta dock inte helt utan ett sting av saknad efter Bowen som är med pappi och farfar på landet och gräver ner dräneringsrör. Det som till slut lockade mej att stiga upp var ett lockrop om färdigdukat middagsbord hos svärmor.

Imorgon åter till landet. Pappi och jag byter. Jag och Bowen semestrar lite till, han hem för jobb. Sen så ska vi ju begrava morr-morr oxå. Min älskade mormor som nu sitter i nån berså nånstans i en annan dimension och sippar på nåt torrt kallt vitt vin och läser Agatha Christie.



Ett liv på jorden är ett äventyr. Ett besök på tivoli där man inte vet vilka karuseller man kommer att få prova. Glöm inte att luta er i kurvorna!

AVE!

1 kommentar:

Anonym sa...

Och allra argast var jag när man den 20:e juli kunde läsa i DN debatt att KS sjukhusdirektör samt chefen på ALB skyller problemen på de nyexade SSK. Nog för att det finns vissa delar som suger, men problemen på ALB beror INTE på att SSK idag är sämre än för några år sedan (noga räknat innan 1993 då utbildningen gjordes om senast - genom att lägga till ett år!). Så många fel, och är så illa skriven att det är en SKAM att den överhuvudtaget publicerades!!!!

Puss Emma G (såklart)