fredag 16 oktober 2009

Har tänkt ett tag på en del saker som jag känner att jag måste kommentera. Detta trots att jag borde hålla in hakan lite efter senaste tidens "toe-stepping"...

1. Obama som fredspristagare
Kan bara konstatera att Norge-historierna kommer att få uppleva nya glansdagar och nå aldrig tidigare anade höjder.

2. Bodström som talarstols-nasare.
Kom igen för fan. Gör din pr annorstädes. Klä gärna av dej i mitt uppslaget på Damernas värld och håll boken framför klenoden. Det skulle sälja. 40 & 50-talist brudarna skulle skubba benen av sig till tidningsstånd och bokförsäljare.

3. Tittarnas val i Melodifestivalen.
Helt ok om schlager etablissemanget tar ansvar fullt ut och ordnar så att psykiatrin finns inom räckhåll. Flera galningar kommer att flyta upp till ytan i och med detta moderna webb tilltag.

4. Vaccin
Oh shit I´m not gonna go there... Förtydligar bara - all respekt för att man oroar sig för juvelen man bär på när man är på tjocken. Bara lite dubbelmoral att doppa huvet i superväteperoxid samtidigt som man räds vaccin trots att gravida utgör en riskgrupp. Jag respekterar dock alla som utbildar sig och fattar beslut baserade på fakta, vilket inte riktigt framgått tidigare ;).

5. Smärtlindring och misstag på Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Förstår att man efter vad som hänt kan tveka innan man brassar på med smärtstillande. Som sjuksköterska är man ofta den som skall tolka patientens smärt upplevelse och ALLTID den som administrerar själva läkemedlet. Med tanken på debatten senaste halvåret förstår jag att mina medsystrar eventuellt blir lite mer restriktiva. Den trenden måste dock vändas, ffa. hos svårt sjuka och döende. Å andra sidan är det bra att KS ledning nu efter medieuppbådet lyfter upp frågan om feldoseringar - det är aldrig okej, barn är alla juveler och vår framtid. Dock blir man ju lite förbannad när bosso grosso sitter i rutan och beklagar sig över att kompetent och vidareutbildad personal försvinner från Astrid Lindgren. Förbannad för att det är allmänt känt att lönerna inom pediatrik är aplåga. Så given slutsats: Betala mer och behåll kompetensen (kunde en apa räknat ut)!!!

6. Barnkonventionen fyller 20 år.
HIPP HIPP HURRA!! Nu en svindlande tanke: Om barn = framtid och Obama förväntas göra underverk i fredens tecken i just framtiden vore det då inte ett fantastiskt första steg att USA skrev på konventionen? Hillary Clinton anser åtminstone att man ska det. Hon kanske kan få nåt annat pris då...

7. Politikfri fotboll
My ass. Så sport skulle vara befriad från politik. Undra om Blatter å grabbarna håller med. Använd snarare sport som berör så många människor över alla gränser för att göra världen till en lite bättre plats. Sök alltid i det lilla för att göra underverk.

8. På spåret
Ja, ja, ja, ja, ja! Det ska bli så spännande att se vad Lindström & Luuk kommer att hitta på. Bland annat kommer en av mina idoler att dyka upp.; Hans Rosling (som jag helt kortfattat jobbade för på KI när det begav sig). Han är professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, och världsberömd för sin föreläsning på Youtube. Väl värt att googla!

9. Familjen
Inte alls som i bondesamhället. Eller som i Spanien där man tog/tar hand om varandra när nöden kräver. Utan att blinka. Nu i vårt individualistiska och materialistiska samhälle finns så lite av detta familjeband och ansvarskännande kvar. Ändå tror jag på familjen. Bergfast förvissad om att familjen, hur den än ser ut, är det som bringar mest lycka av allt i hela stora världen.

Det är lite skillnad det mot för ett par år sen när jag proklamerade till alla som ville lyssna att kärlek var en sjukdom och att jag var synnerligen frisk. Då var fullständig lycka en schysst kväll på krogen där man i sitt berusade tillstånd lyckades plocka upp ett knull som var så decent att man när det ljusnade inte ville bita av sig armen...

10. It ain´t over ´til the fat lady sings
Tralla lalla la!

AVE!

Inga kommentarer: