onsdag 30 maj 2007

Pengar
styr det mesta. Styr inledning på kärleken såväl som uppbrottet från densamma. Styr vardagen och är skillnaden mellan äkta skumpa och en trött flaska bubbligt vin. Styr vem du är och vem du skulle vilja vara. Styr pengar dina drömmar? Så förhåller det sig i alla fall vad gäller mina drömmar. Jag blir bara frustrerad över drömmar som jag vet att jag inte kan förverkliga för att jag inte har råd. Jag slår bort dem som en envis försommar geting och försöker fokusera på mer realistiska saker. Kanske är det min fantasi och tillkorta kommanden hos mig som gör mig så begränsad men jag vill ändå tro att om alla människor hade samma chans och möjlighet skulle drömmarna få större palts och oftare förverkligas.
Och vem är jag förresten att snacka om pengar. I tredje världen drömmer man om ett enda ynkligt mål mat för dagen. Där drömmer man om rent vatten, möjlighet till skola och utbildning. Chans att undkomma könsstympning. Alla saker som jag tar för givet finns där endast i drömmen. Mina egna drömmar om materiella ting är säkert för tredje världens människor en sådan utopi att de tankarna inte ens tar sin form i drömmens milda sköte.
Icke desto mindre stör det mig i min plats på jorden att pengar och ekonomi tillåts hålla mig/oss/alla i ett sådant järngrepp, vars tag kring strupen aldrig verkar lossna ens det minsta.
Jag vill vara fri. Men vad är frihet? Mer pengar än man kan räkna? Eller är det bara så enkelt att den är fri som drömmer trots att drömmen är verkligehetens baksida, en plats man aldrig når?

Inga kommentarer: